Hallituspuolueet Sosialidemokraatit ja ÖVP ovat menettämässä kannatustaan yhteensä n. 4.7% edellisiin vaaleihin verrattuna. Ne onnistuivat kuitenkin säilyttämään yli 50% enemmistön 183-paikkaisessa parlamentissa. Todennäköiseltä näyttäisikin, että puolueet jatkavat hallituksessa myös seuraavan kauden.
Vaalien suurimmaksi voittajaksi näyttää kuitenkin nousevan laitaoikeistolainen vapauspuolue FPÖ, joka on saamassa 20.7% kannatuksen ja kaksi lisäpaikkaa parlamenttiin. Nousua edellisiin vaaleihin verrattuna on n. 3.2%. Ennusteiden parhaimmillaan lupaamaan lähes 5% nousuun FPÖ ei kuitenkaan pystynyt.
Myös vihreät onnistuivat nostamaan kannatustaan 1.8%.
Perussuomalaisten kansanedustaja ja Suomen Sisun puheenjohtaja Olli Immonen onnitteli FPÖ:ta jo alkuillasta laskennan ollessa vielä kesken.