Lännen Media: Rajasopimus Venäjän kanssa voi loppua

Suomi pohtii jatkoa Venäjän kanssa tehtyyn sopimukseen, jolla on rajoitettu Sallan ja Raja-Joosepin raja-asemien käyttöä, kertoo Lännen Media.

Huhtikuun 10. päivänä voimaan tulleen rajoituksen mukaan vain Suomen, Venäjän ja Valko-Venäjän kansalaiset saavat kulkea Sallan ja Raja-Joosepin raja-aseman läpi. Sopimus tehtiin enintään 180 päiväksi eli se loppuu lokakuussa.

Eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Antti Kaikkonen (kesk.) pitää mahdollisena, ettei uutta sopimusta tehdä, jos rajatilanne vaikuttaa olevan normaali.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

– Se on vaihtoehto. Olennaista on, että käytännöt pysyvät rajalla hyvinä ja raja pitää. Tilanne on nyt hyvä. Toivottavasti viime talvena nähtyä, ohimenevää piikkiä turvapaikanhakijoiden määrässä ei nähdä, Kaikkonen sanoo Kalevassa.

Itärajalla ei ole ollut kevään jälkeen paljon turvapaikanhakijoita, joten hallitsemattoman maahanmuuton suitsimista varten tehty sopimus voi olla tarpeeton.

Sisäministeri Paula Risikko (kok.) ei halunnut ennakoida, millaiseksi hallituksen linja muodostuu.

Mainos