Lasse Lehtonen: Omalääkäri-malli parantaisi hoidon laatua

Diagnostiikkajohtajan mukaan haasteena ovat lääkäripula ja hyvinvointialueiden talousraamit.
Lääkäri tekee ultraäänitutkimusta ultraäänianturilla HUS sikiöseulontayksikössä Helsingissä 2. elokuuta 2023. LEHTIKUVA / EEVA-MARIA BROTHERUS
Lääkäri tekee ultraäänitutkimusta ultraäänianturilla HUS sikiöseulontayksikössä Helsingissä 2. elokuuta 2023. LEHTIKUVA / EEVA-MARIA BROTHERUS

HUS-yhtymän diagnostiikkajohtajan Lasse Lehtosen mukaan omalääkäri-malli parantaisi hoitoa ja hillitsisi kustannusten kasvua.

– Haasteena on sekä pula yleislääkäreistä että hyvinvointialueen talousraami. Siksi pidän parempana omalääkäri -mallia Kela-korvausten noston kautta, Lehtonen kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Hän viittaa Helsingin Sanomissa julkaistuun mielipidekirjoitukseen. Kirjoituksessa nostetaan esiin tutkimustulokset, joiden mukaan saman yleislääkärin hoitaessa potilasta hoidon laatu paranee, sairastuvuus ja kuolleisuus vähenevät merkittävästi ja samalla myös terveydenhuollon kokonaiskustannukset pienenevät.

Kirjoittaja katsoo, että pitkät hoitosuhteet tekevät myös terveyskeskuslääkärin työstä inhimillisempää.

Mainos