Lasten diabetes räjähtämässä käsiin Britanniassa

Aikuistyypin diabetesta sairastavien lasten ja nuorten määrä on kasvanut 41 prosenttia kolmessa vuodessa.

Britanniassa lasten ylilihavuuden kasvun myötä myös tyypin 2 diabeteksen määrä lapsilla on kasvanut merkittävästi, kertoo The Independent. Sairaalloisen ylipainoisia lapsia todettiin tänä vuonna maassa jo 22 000.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Samaan aikaan diabeteksen 2. tyypin eli niinsanotun aikuistyypin todetut määrät lapsilla ja nuorilla ovat nousseet viimeisen kolmen vuoden aikana peräti 41 prosenttia. Ensimmäinen tapaus havaittiin vuonna 2000, nyt erityistä hoitoa tarvitsee jo 715 lasta ja nuorta, osa heistä jopa alle viisivuotiaita.  Sairastuneista 60 prosenttia on kuitenkin tällä hetkellä 15-19 -vuotiaita ja noin 37,6 prosenttia 10-14 -vuotiaita. Todellisten sairastavien määrän uskotaan olevan todettuja tapauksia korkeampia.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Britanniassa kaavaillaankin nyt ongelman suhteen täyskäännöstä. Tarkoituksena on puolittaa lasten ylipainoisuus vuoteen 2030 mennessä. Tämä on tarkoitus toteuttaa nykyisen sokeriveron lisäksi lisäämällä koululiikuntaa ja vähentämällä altistusta sokerisille ja rasvaisille ruoille.

 

Mainos