Työministeri Lauri Ihalainen (sd.) edellyttää kolmikantaisen yhteistyön jatkamista myös tulevalta hallitukselta. Hänen mukaansa paljon puhutun yhteiskuntasopimuksen aikataulu on tiukka ja tavoite haastava. Mallia Ihalainen hakisikin 1990-luvun haastavista vuosista.
– Tuolloin järjestöt sitoutuivat hallituksen talous- ja työllisyyspoliittisen ajattelun suureen linjaan, jonka puitteissa kattavat kasvua ja työllisyyttä tukevat työmarkkinaratkaisut tehtiin. Suomi lähti uudelle kasvun ja työllisyyden tielle, Ihalainen sanoo tiedotteessaan.
Ihalaisen mukaan keskeistä on pitää kiinni Suomen kolmikantayhteistyön perinteestä. Sosialidemokraattien osallistumista hallitusneuvotteluihin Ihalainen pitää mahdollisena, mutta omilla reunaehdoilla. Hänen mukaansa sosialidemokraatit ovat aina olleet sitoutuneita vastuunkantoon.
– Yhteiskuntasopimuksen osalta sosialidemokraattien ehdottomia reunaehtoja ovat kolmikannan lisäksi heikompaa osapuolta suojaavan työehtosopimusten yleissitovuuden säilyttäminen, pätkätyön tekijöiden aseman parantaminen sekä työttömyysturvasta huolehtiminen.