Lenita Toivakka: Kesäaika on jäänne menneisyydestä

Euroopan parlamentti äänesti EU-direktiivin muutoksesta, joka määrää kellojen siirrosta yhtä aikaa talvi- ja kesäaikaan.

Kokoomuksen kansanedustaja Lenita Toivakka kannattaa kesäajasta luopumista. Euroopan parlamentti äänesti torstaina EU-direktiivin muutoksesta, joka määrää EU-maiden kellojen siirrosta yhtä aikaa talvi- ja kesäaikaan. Päätöslauselmassa vaadittiin, että komissio kumoaisi kesäaikadirektiivin.

– Tutkimukset ovat osoittaneet, että kesäajalla on negatiivisia vaikutuksia terveyteen, maatalouteen ja tieturvallisuuteen. Kesäaika on jäänne menneisyydestä, ja toivon että Euroopan parlamentti äänestää tässä järjen mukana, Toivakka toteaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Kesäaikakysymys on noussut esille monissa maissa kansalaisaloitteiden kautta.

– Suomi on noudattanut kesäaikaa vuodesta 1981, ja nyt on riittävästi nähty, että hyödyt ovat olemattomat, kun samalla järjestelyn haitat muun muassa unirytmiin ovat ilmeiset. Suomen innoittamana moni jäsenmaa pohtii tällä hetkellä omaa kantaansa. Suomen kaikki 13 meppiä ovat tässä asiassa olleet historiallisen yksimielisiä, mikä on hieno asia, Toivakka painottaa.

Toisaalta hänen mielestään jatkossakin EU-maissa on oltava yhtenäinen käytäntö kellon siirron tai siitä luopumisen suhteen.

Mainos