Ulkoministeriön konsulipäällikkö Pasi Tuominen kiinnittää Twitterissä huomiota Helsinki-Vantaan lentokentän jonotuskäytäntöihin. Hän on jakanut alla näkyvän kuvan, jossa saapuvia matkustajia ohjataan eri jonoihin sen mukaan onko heillä yksi rokote tai negatiivinen testitulos taikka kaksi rokotetta tai puolen vuoden sisään sairastettu koronatauti.
– Ensimmäistä kertaa lennolle sitten helmikuun -20. Pragmaattisuus saapuvien eri jonoissa on hyvä, mutta eikö eri jonoilla paljastu salassa pidettävä terveystieto?, Tuominen kysyy.
Hän suuntaa sanansa lentokenttäyhtiö Finavialle ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:lle.
Finaviasta vastataan, että järjestely on vapaaehtoinen.
– Matkustajien ohjaus on tarkoitettu sujuvoittamaan lentoasemalla asiointia ja maahan saapumista. Matkustajien ei tarvitse kertoa tarkemmin terveystietojaan, vaan voivat halutessaan kulkea myös toista jonoa pitkin.
Ensimmäistä kertaa lennolle sitten helmikuun -20. Pragmaattisuus saapuvien eri jonoissa on hyvä, mutta eikö eri jonoilla paljastu salassa pidettävä terveystieto? @Finavia @THLorg pic.twitter.com/E54RJFeS9M
— Pasi Tuominen (@Tuominpa) August 9, 2021