Li Andersson: Hallituksen toimintatavat ovat ajamassa Suomea Puolan tielle

Vasemmistoliiton puheenjohtajan Li Anderssonin mielestä perustuslakivaliokunnan asemaa on vahvistettava.

Vasemmistoliiton puheenjohtajan Li Anderssonin mielestä oikeuskansleri Jaakko Jonkan Helsingin Sanomissa esittämä kritiikki hallituksen lainvalmistelua kohtaan on todella vakavaa.

Anderssonin mukaan hallitus on tietoisesti pyrkinyt välttämään kunnollista perustuslaillista arviointia ja antanut useita lakiesityksiä, jotka ovat olleet perusoikeuksien kannalta ongelmallisia tai suoraan perustuslain kanssa ristiriidassa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Samaan aikaan, kun pääministeriin ja sanavapauteen liittyvät erimielisyydet ovat vielä selvittelyssä Yleisradion sisällä, tulee oikeuskanslerilta todella painavaa kritiikkiä perusoikeuksien sivuuttamisesta ja surkeasta lainvalmistelun tasosta. Hallituksen perustuslakia ja lehdistönvapautta aliarvioivat toimintatavat ovat ajamassa Suomea Puolan tielle, Andersson sanoo.

Koko oppositio vaati eilen hallitukselta selvitystä lainvalmistelun heikosta tilasta. Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) vetosi blogikirjoituksessaan lainvalmistelun kireällä oleviin resursseihin.

Li Anderssonin mielestä kyseessä on pikemminkin hallituksen yliolkainen asennoituminen perusoikeuksiin.

– Hallitus on esimerkiksi ajanut syytesuojaa osalle veronkiertäjistä ja turvapaikanhakijoiden alennettua sosiaaliturvaa. Tällaisissa lakialoitteissa kyse on hallituksen ideologisesta kiihkosta ja joko ymmärtämättömyydestä tai piittaamattomuudesta perusoikeuksia kohtaan.

Perustuslakivaliokunnalle oikeus ottaa lakiesitys arvioitavaksi

Anderssonin mielestä Sipilän hallituksen holtittomuus osoittaa, että perustuslakivaliokunnan asemaa on vahvistettava.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Perustuslakivaliokunnalla tulisi olla itsenäinen oikeus ottaa jokin hallituksen esitys perustuslakiarvioinnin kohteeksi ilman täysistunnon tai muun valiokunnan päätöstä, Andersson sanoo.

Myös eduskunnan oikeusasiamiehellä ja valtioneuvoston oikeuskanslerilla tulisi olla itsenäinen oikeus saattaa jokin hallituksen esitys perustuslakivaliokunnan käsiteltäväksi.

Lisäksi Andersson esittää, että hallituksen ei pitäisi voida estää perustuslakivaliokunnan käsittelyssä olevan hallituksen esityksen loppuun käsittelemistä. Nyt hallitus voi vetää lakiesityksen pois eduskunnasta kesken perustuslakivaliokunnan käsittelyn.

Mainos