Li Andersson IS:lle: Tavoitteena punavihreä hallitus

Vasemmistoliiton puheenjohtajan mukaan sote-paketti avataan, jos Sdp ja hänen puolueensa ovat seuraavassa hallituksessa.

Vasemmistoliiton tavoitteena on, että uusi hallitus rakennetaan demareiden, vihreiden ja vasemmistoliiton varaan, kertoo Ilta-Sanomat.

– Toki sinne mahtuu varmaan muitakin mukaan. Se on hallitusohjelmakysymys, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoo IS:n haastattelussa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kokoomuksen kanssa samaan hallitukseen mahtumista Andersson pitää epätodennäköisenä.

Li Anderssonin mukaan sote-paketti avataan seuraavassa hallituksessa, jos demarit ja vasemmistoliitto ovat hallituksessa ja uudistus menee nykyisellään läpi.

Hänen mukaansa hallitus saattaa joutua vielä vaiheistamaan valinnanvapauden voimaantuloa. Siten voisi olla mahdollista vielä avata lakia.

Anderssonista on mahdollista, ettei sote mene eduskunnassa läpi, mutta hän ei halua veikkailla todennäköisyyksiä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Monille oppositiopuolueille kävisi maakuntapohjainen sote, mutta ilman laajaa perusterveydenhuollon markkinaehtoistamista eli valinnanvapautta.

– Se olisi nopeammin toteutettavissa kuin hallituksen malli ja sisältäisi vähemmän oikeudellisia ja taloudellisia riskejä. Perustuslailliset ongelmat poistuisivat. Sille olisi mahdollista löytää poliittista konsensusta, Andersson sanoi.

Jos Sipilän hallitus kaatuu ja syntyisi kokoomuksen ja keskustan vähemmistöhallitus, vasemmistoliiton puheenjohtaja ei lämpene sen tukemiselle. Uudet vaalit eivät olisi Anderssonin mielestä maailmanloppu.

Mainos