Liike Nyt Kiuruvesi on erottanut Leena Pöksyläisen valtuustoryhmästä ja paikallisyhdistyksen jäsenyydestä. Päätös oli yksimielinen.
Puoluehallituksen jäsen ja Kiuruveden kaupunginvaltuutettu Marko Huuskonen kertoo tiedotteessa, että Pöksyläinen voi jatkaa Liike Nyt Kiuruvesi ry:n mandaatilla neuvotelluissa luottamustoimissa valtuustokauden loppuun, ellei hän halua omaehtoisesti luopua niistä itse.
– Emme kuitenkaan enää tästä eteenpäin puolueena, valtuustoryhmänä ja paikallisyhdistyksenä vastaa Leena Pöksyläisen luottamustoimissa toimimisesta tai mielipiteistä, Huuskonen toteaa.
Pöksyläinen avaa Savon Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan asioita, jotka johtivat hänen erottamiseensa valtuustoryhmästä. Aluksi hän kertoo lähteneensä Liike Nyt -puolueeseen maaliskuussa 2021 luomaan uutta.
– Uusi puolue avoimuudella ja osallistavalla mainoksella ilman päätöksentekoa ohjaavaa poliittista ideologiaa kuulosti hyvältä. Uuden puolueen periaatteet ja ajatus politiikan muuttamisesta vaikuttivat sopivilta. Olen oikeistolainen, joka suo ihmisen menestyvän työllä ja yrittämisellä. Yrittäjyys luo työpaikat ja toimii talouden moottorina. Puoluepolitiikka, ideologiat ja puoluekirjojen suomat hyvä veli -järjestelmät ja puolueen tittelit eivät taas kiinnosta minua, Pöksyläinen kirjoittaa.
Kuitenkin kahden vuoden jälkeen hän totesi havainneensa puolueessa erinäisiä puutteita, niistä suurimpana puoluejohdon toiminta ja johtamisen puutteet.
– Puolue kasvoi yhdistyksiä ja piirejä perustamalla, mutta ne jäivät pienten porukoiden hoitoon käytännössä ilman puolueen tukea. Puolueella, piireillä, yhdistyksillä ja valtuustoryhmillä oli säännöt. Tosin kukaan ei niitä tainnut pahemmin lukea, ja eihän niitä pahemmin tullut noudatettuakaan. Syntyi ”villi länsi”, josta puuttuu konsensus ja yhtenäisyys. Johtaminen ja kokoava voima puuttui. Yhdistysten, ryhmien ja valtuutettujen verkosto puuttuu kokonaan, Pöksyläinen kirjoittaa.
Eniten Pöksyläistä on vaivannut puolueen maatalouspoliittisen linjauksen puute.
– Voin jo tässä vaiheessa todeta, etteivät maaseudun ihmiset ole olleet Liike Nytin prioriteeteissa. Viime vuosien vaalitenteistä ette juurikaan näe puheenjohtaja Harry Harkimon ottaneen maataloutta tai maaseutua puheeksi.
Hänen mukaansa koko Suomi -käsite on usein rajoittunut Uudellemaalle, ja sen jengirikollisuusongelmat ovat saaneet eduskuntavaalitenttien ajan ja argumentoinnin puheenjohtajalta. Pöksyläinen huomauttaa myös, että puolueen taloustilanne osoittautui karmivaksi kesällä 2023, johon johtamattomuus konkretisoitui.
– Olihan taloustilanne luettavissa jo julkisista tilinpäätöksistäkin, mutta lehdistöstä jäsenistökin luki ulosottoveloista. Puolueen varapuheenjohtaja jätti puolueen kesäkuussa 2023 ja puoluesihteeri talvella 2024.
Pöksyläinen sanoo katsoneensa puolueen toimintaa yli vuoden päivät toivoen muutosta.
– Järjestin puoluehallituksen ja Savo-Karjalan jäsenistön yhteisen kokouksen joulukuussa 2023. Stressasin ja koin, että kaikki on tehtävä. Halusin korjausta ja muutosta. Olin todella hädissäni suunnasta, mihin puolue oli koko ajan vääjäämättä menossa. Lupauduin jopa vetämään Savo-Karjalan piiriä puheenjohtajana, vaikka olen vältellyt puolueen ja yhdistyksen paikkoja kuin ruttoa: en kaipaa tittelipaikkoja.
Hänen toivomiaan muutoksia puolueen toimintaan ei kuitenkaan tullut.
– Jotakin kerkesimme piiriin uudistaa ja oikaista, ja konstikas ensimmäinen tilinpäätös saatiin vietyä läpi tunteja laskematta ja yhteistyöllä tilintarkastajan, sihteerin ja piirihallituksen kanssa. Puolueelta ei tullut tukea tai apua.
Pöksyläinen sanoo jättäneensä eroilmoituksensa piirin puheenjohtajuudesta keväällä.
– Näin jälkeenpäin en tiedä, mitä olisin voinut keväälläkään tehdä enemmän puolueen muutoksen eteen ja herätelläkseni sen johtoa.
Koska puolueohjelma ja kehittäminen on jäänyt, Pöksyläisen mukaan eduskuntaryhmä on elänyt puolueesta erillistä elämää koko ajan. Esimerkkinä hän mainitsee sen, että keväällä 2023 eduskuntavaaliohjelmassa Liike Nyt ajoi ruuan arvonlisäveron alentamista 10 prosenttiin.
– Samaisena syksynä Harkimo esitti eduskunnassa varjobudjetin sijaan puolueen kasvuohjelman, jossa ajettiin muun muassa arvonlisäveron nostoa kauttaaltaan prosentilla.
Pöksyläinen jatkaa, että tämäkin oli vain yksi esimerkki puolueen toiminnasta.
– Pyydän anteeksi niiltä, jotka minua ovat äänestäneet puolueen vuoksi.
Hän kertoo ilmoittaneensa keväällä puheenjohtaja Harkimolle, ettei enää maksa puolueen jäsenmaksua, sillä ei voi olla mukana tukemassa toimintaa, joka on vastoin hänen omaa arvomaailmaansa.
– En ole yhtään katuva. Pikemminkin surullinen ja pettynyt, sillä niin paljon olen aikaa ja energiaa uhrannut. Tällä hetkellä päällimmäisinä tunteina ovat kuitenkin helpottuneisuus ja kiitollisuus. Tiedän tehneeni omalta kannalta oikeat ratkaisut lähtiessäni. Olen ollut väärässä, ja sen myönnän. Uskoin ja petyin, Pöksyläinen kirjoittaa.