Liikenneministerit puhuivat digitalisaatiosta, automaatiosta ja päästöistä

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tapasi Ranskan liikenneministerin Élisabeth Bornen maanantaina Helsingissä.

Anne Bernerin ja Élisabeth Bornen maanantaisen tapaamisen keskeisinä aiheina Helsingissä olivat liikenteen digitalisaatio, automaatio ja päästöt. Berner esitteli liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Suomen liikenneuudistusten takana olevaa filosofiaa.

– Keskiössä ovat avoin markkinoille pääsy ja avoin data, joka luo läpinäkyvyyttä ja yhteentoimivuutta. Digitalisaatio ja automatisaatio muuttavat kaikkia liikennemuotoja, eli ne vaikuttavat koko liikennejärjestelmään. Kolmas liikkeellepaneva voima on liikenteen päästöjen vähentäminen, Berner totesi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ministerit jakoivat ministeriön mukaan yhteisen käsityksen automaation merkityksestä. He olivat myös samaa mieltä siitä, että teknologian kehitys tulee ottaa huomioon sääntelyssä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Lainsäädännöllä ei tule asettaa rajoitteita markkinoille pääsylle. Sääntelijä täytyy sen sijaan kannustaa yrittäjyyteen, markkinoiden kehittämiseen ja uusiin innovaatioihin. Liikenne on hyvin perinteinen ala, joka ei ole vielä hyödyntänyt potentiaaliaan järjestelmän tehostamiseksi, palvelutason parantamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi, Berner korosti.

Hän muistutti, että Suomi on sitoutunut hyvin kunnianhimoisiin päästövähennyksiin ja automaatio on tärkeässä roolissa houkuttelevien liikennepalveluiden kehittämisessä.

Borne kutsui Bernerin Pariisissa syksyn aikana pidettävään liikenneaiheiseen korkean tason seminaariin.

Mainos