LM: Jaakko Jonkka ei kannata oikeuskanslerinviraston tehtävämuutosta – ”Kesyttäisi vahtikoiran”

Oikeuskansleri Jaakko Jonkka muistuttaa, että lainvalmistelun laadun vahtiminen kuuluu kansliapäälliköille, kertoo Lännen Media.

Eläkkeelle jäävä oikeuskansleri Jaakko Jonkka ei innostu ajatuksesta, että oikeuskanslerinvirastosta tehtäisiin lainvalmistelua tukeva ja neuvova viranomainen eli jonkinlainen valtioneuvoston oikeuspalveluyksikkö.

– Se veisi meidät mukaan päätöksentekoon ja ministeriöissä tapahtuvaan valmisteluun operatiiviseksi neuvonantajaksi, jolloin meidän valvojan rooli jäisi pois. Se kesyttäisi vahtikoiran ja meistä tulisi puudeli, Jonkka sanoi Lännen Medialle.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Jonkka korostaa, että ministeriöiden kansliapäälliköiden tehtävänä on valvoa lainvalmistelun laatua.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Nuoret lainvalmistelijat tarvitsevat ministeriön ylimmän virkamiesjohdon tukea, jos ministereiden erityisavustajat painavat päälle, Jonkka toteaa.

Oikeuskanslerinvirastossa on yleensä vain pari-kolme päivää aikaa käydä läpi ja tarkastaa valtioneuvoston yleisistuntoon päätettäväksi tulevat asiat. Jonkan mukaan se auttaisi, jos ministeriöt lähettäisivät isoimpien asioiden esitykset heille etukäteen arvioitavaksi.

– Me voimme antaa sparrausta, mutta emme voi lähteä kirjoittamaan lakipykäliä. Me voimme viestiä ministeriöille, että ne katsovat perustuslakivaliokunnan linjauksia vastaavissa asioissa ja ottavat ne huomioon.

Mainos