Lännen Median pyytämien tietojen mukaan vuosien 2009–2017 aikana Tietosuojavaltuutetun toimistoon on tehty kaikkiaan neljätoista ilmoitusta sähköposti- ja internetliikenteen seurannasta.
Voimassa olevan lainsäädännön mukaan tunnistetietojen seuraamisesta pitää tehdä ennakkoilmoitus tietosuojavaltuutetulle. Ilmoitusvelvollisuus on perua niin sanotusta Lex Nokiasta, joka astui voimaan vuonna 2009.
Eniten ilmoituksia ovat tehneet yritykset. Neljästätoista ilmoituksesta kolme on tullut julkiselta puolelta eli käytännössä kaupungeilta tai kunnilta.
Tietosuojavaltuutetun toimistosta kerrotaan, että kaikki heille tulleet ilmoitukset ovat olleet aiheellisia.
Tietosuojavaltuutetulle ei ole tehty kanteluita, joissa olisi epäilty sitä, että työntekijän sähköpostiviestejä tai internet-liikennettä olisi seurattu ilman syytä.