Suomalaisista 43 prosenttia haluaa valtion ja kuntien virastoilta palvelua nykyistä laajemmilla aukioloajoilla, selviää Lännen Median Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.
Kello neljään arkisin päättyvää virka-aikaa halutaan venyttää arki-iltoihin tai viikonloppuihin. Erityisesti etelän kasvukeskusten työssäkävijät kokevat virastoon ehtimisen nykyisillä aukioloilla hankalaksi. Helsingin ympäristökunnissa 60 prosenttia haluaa laajentaa virastojen aukioloaikoja.
Mitä enemmän taloudessa ansaitaan, sitä suurempi tarve virastojen aukiolojen laajentamiselle on.
Pohjanmaan TE-toimistossa ei kuitenkaan nähdä tarvetta aukioloaikojen lisäämiselle virka-ajan ulkopuolelle.
– Sähköiset palvelut toimivat 24/7. Minun mielestäni nykyiset aukiolot riittävät, sanoi TE-toimiston palvelujohtaja Juha Nummela LM:lle.
Terveyspalveluihin tyytymättömyyttä
Suomalaiset ovat tyytymättömiä nykyisiin terveyspalveluihin. Kansasta 52 prosenttia haluaa laajentaa terveydenhuollon aukioloaikoja. Kysymys kattaa sekä julkiset että yksityiset terveydenhoitopalvelut.
Eniten terveydenhoitopalveluiden aukioloa haluavat lisätä kotona lasten kanssa olevat vanhemmat. Myös työttömät haluavat laajentaa keskimääräistä enemmän terveydenhoitopalveluiden aukioloja.
Kyselyssä nousi vahva vaatimus verovaroin kustannettavien palveluiden paremmasta saatavuudesta.