”Maan hallitus on tämän kolmikannan heikko lenkki”

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajan mukaan hallitus on vastuussa yhteiskuntasopimuksen vaikeuksista.

Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja, kansanedustaja Aino-Kaisa Pekosen mukaan leikkaamalla työntekijöiltä, yhteiskunnan turvaverkoista ja palveluista Juha Sipilän (kesk.) hallitus on asettunut vanhanaikaisesti ajattelevien työnantajien, suurituloisten ja hyvinvoivien puolelle.

– Kaikilla SAK:n liitoilla ei ollut luottamusta siihen, että hallitus pitäisi oman osansa sopimuksesta. Ja miksi olisi? Hallitus päinvastoin uhkailee palkansaajia ja työttömiä lisäleikkauksilla. Voi sanoa, että maan hallitus on tämän kolmikannan heikko lenkki, Pekonen sanoo tiedotteessaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Suomen suurin ongelma on Pekosen mukaan työttömyys, jota hallitus leikkauksillaan vain pahentaa. Kaikkien talouspoliittisten toimenpiteiden sekä rakenteellisten uudistusten tulee nyt tähdätä työllisyyden parantamiseen.

Pekosen mukaan työttömyyden kasvun jatkuessa valtion menot kasvavat ja tulot vähenevät. Siksi myös velkaantuminen tulee jatkumaan. Suomen työllisyyspolitiikkaan on hänen mielestään tehtävä täyskäännös.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Nyt tarvitaan myös sellaista investointiohjelmaa teihin ja ratoihin, joka palvelee elinkeinotoiminnan tarpeita ja jonka seurauksena syntyy asuntoja sinne missä niillä on kysyntää.

Näissä oloissa sellainen investointiohjelma rahoittaisi hänen mukaansa itsensä muutaman vuoden viiveellä.

– Myös pienituloisten verokevennys voisi välittömästi lisätä kotimaista kysyntää.

Mainos