”Maassamme kulutetaan päivittäin tonneittain ruokaa, jonka tuottaminen Suomessa olisi laitonta”

Keskustan kansanedustajan mukaan ruoan hinta on yleensä suoraan verrannollinen tuotantoeläinten hyvinvoinnin kanssa.

Kansanedustaja Mikko Kärnä (kesk.) arvostelee  vihreiden ja eläinsuojelujärjestöjen eläinsuojelulaista Juha Sipilän (kesk.) hallitukselle antamaa kritiikkiä. Hänen mukaansa lausuntokierroksella oleva lakiluonnos ei ole sama asia, kuin lopullinen lakiesitys.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Lausuntokierroksella kerätään palautetta eri intressiryhmiltä ja yleensä myös tiettyjä muutoksia tehdään. Olen itsekin tässä vaiheessa esittänyt esimerkiksi toiveet, että lakiin kirjattaisiin selkeä vaatimus eläinten jatkuvan juomaveden saamisesta sekä tarkasteltaisiin, kuinka meidän tulee suhtautua ns. pyydä ja päästä -kalastukseen, Kärnä sanoo tiedotteessaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hän muistuttaa, että Suomi on eläinten hyvinvoinnin mallimaa, jossa parannukset tuotantoeläinten hyvinvointiin maksaa aina suomalainen talonpoika. Kärnän mukaan keskustelussa suurin ongelma saattaakin olla se, että samaan aikaan kun Suomessa vaaditaan tuottajilta valtavia investointeja, kulutetaan maassa päivittäin tonneittain ruokaa jonka tuottaminen Suomessa olisi laitonta.

– Samaan aikaan sitten kuitenkin ihmetellään ja valitellaan, että suomalainen ruoka ei kykene kilpailemaan hinnalla ulkomaisen ruoan kanssa. Kuinka se kykenisi, kun hinta on yleensä suoraan verrannollinen tuotantoeläinten hyvinvoinnin kanssa?

Mainos