Lampaat opetettiin syömään merilevää: Yllättävä päästövaikutus

Merilevä voisi vähentää tuotantoeläinten metaanipäästöjä.
Perinteisesti lampaat syövät ruohoa. LEHTIKUVA / HANDOUT / SUSANNA OKSANEN
Perinteisesti lampaat syövät ruohoa. LEHTIKUVA / HANDOUT / SUSANNA OKSANEN

Tutkijat ovat viime vuosina kiinnostuneet merilevästä tuotantoeläinten ravintona taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Asiasta uutisoi yhdysvaltalainen Financial Times -lehti.

Erityisesti 200 vuotta vanha Skotlannin pohjoisrannikon Pohjois-Ronaldsayn saarelle tyypillinen lammasrotu on herättänyt tutkijoiden huomion. Saaren lampaat, joiden yhteys muuhun ravintoon kuten ruohoon katkaistiin jo yli 200 vuotta sitten, ovat pärjänneet loistavasti.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Tutkijoiden mukaan merilevään perustuva ravinto voisi vähentää tuotantoeläinten metaanipäästöjä. Metaanin lyhyen aikavälin vaikutus ilmastonmuutokseen on suurempi kuin esimerkiksi hiilidioksidin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Me kaikki kiinnitimme huomiota siihen, että merilevää syöneet lampaat selkeästi pärjäävät hyvin, joten sen täytyy olla hyvää ravintoa, Gordon McDougall lampaisiin ensin huomiota kiinnittäneestä James Huttonin instituutista sanoo.

Jotkin tutkimukset osoittavat, että osa Britanniassa esiintyvistä merilevälajikkeista todella vähentää metaanipäästöjä, mutta asian tarkka mittaaminen on hankalaa.

Kalifornian yliopiston maaliskuussa julkaisema tutkimus osoittaa, että merilevään perustuva ravinto voi vähentää karjan metaanipäästöjä jopa 80 prosentilla.

Mainos