OECD:n apulaispääsihteerin ja entisen pääministerin Mari Kiviniemen mielestä Suomi porskuttaa ihan hyvin maailman melskeessä.
– Pikkuisen alkaa olla positiivista viritystä ja talouskasvu on käynnistymässä. Rakenteellisten uudistusten toimeenpanossa on otettu ihan hyviä askeleita, Kiviniemi sanoi Maaseudun Tulevaisuudelle.
Kauppojen aukiolojen vapauttaminen ja työttömyysturvan keston lyhentäminen ovat esimerkkejä siitä, mitä Suomi on muuttanut OECD:n esittämään suuntaan.
Lisäksi Suomen maankäyttö- ja rakennuslaki on edennyt oikeaan suuntaan. Se helpottaa esimerkiksi maaseudulle rakentamista.
Kiviniemen mukaan Suomea pitää verrata hyvin menestyviin muihin Pohjoismaihin, vertaaminen OECD:n keskiarvoon ei riitä.
– Yleisarvio on hyvä, ei kannata liikaa tuhkaa ripotella päälleen. Monella mittarilla Suomi on parasta A-ryhmää.
Kiviniemi huomauttaa kuitenkin, että moni uudistus pitää viedä loppuun, kuten työmarkkinaratkaisut ja sote. Myös lupaprosesseihin vaaditaan joustoa.
Maataloudessa Suomi on mennyt aavistuksen verran takapakkia, sillä tuotantoon sidottua tukea on edelleen paljon.
– Yleinen viestimme on, että ei pitäisi olla tuotantoon sidottua tukea ja pitäisi vääristää markkinoita mahdollisimman vähän. EU:ssa on siirrytty juuri siihen suuntaan, Kiviniemi totesi.