Maria Ohisalo: EU-miljardeista puolet ilmastokriisiin ja vihreään siirtymään

Sisäministerin mukaan koronakriisin jälkeen on mentävä kohti hiilineutraaliutta.

Sisäministeri ja vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalon mukaan koronaviruspandemian jälkeisen elvytyksen on oltava vihreää. Hänen mukaansa Suomen kestävän kasvun ohjelmalla elvytetään taloutta ja ”vauhditetaan vihreää siirtymää”. Selonteko ohjelmasta annettiin tänään.

– Nyt on voitettava korona ja noustava koronan aiheuttamasta talouden notkahduksesta. On selvää, että elvytyksen täytyy tarkoittaa vihreää jälleenrakennusta, ilmastonmuutoksen ja eriarvoisuuden torjuntaa. Koronan jälkeisen maailman on liikuttava kohti hiilineutraaliutta, Ohisalo sanoo Twitterissä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ohjelma koostuu EU:n elpymisvälineestä saatavista 2,3 miljardista eurosta. Hallitus on Ohisalon mukaan linjannut, että rahoista vähintään puolet käytetään ilmastokriisin torjuntaan ja vihreään siirtymään. Sillä tarkoitetaan Ohisalon mukaan esimerkiksi energiamurroksen nopeuttamista, liikenteen ja teollisuuden päästöjen vähentämistä sekä rakennusten energiantehokkuuden parantamista.

– Loputkaan panostuksista eivät saa olla ilmaston kannalta haitallisia. Olisi hölmöä sammuttaa toisella kädellä tulipaloja ja raapia toisella kädellä tulitikkuja, Maria Ohisalo toteaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Mainos