Sisäministeri ja vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalon mukaan koronaviruspandemian jälkeisen elvytyksen on oltava vihreää. Hänen mukaansa Suomen kestävän kasvun ohjelmalla elvytetään taloutta ja ”vauhditetaan vihreää siirtymää”. Selonteko ohjelmasta annettiin tänään.
– Nyt on voitettava korona ja noustava koronan aiheuttamasta talouden notkahduksesta. On selvää, että elvytyksen täytyy tarkoittaa vihreää jälleenrakennusta, ilmastonmuutoksen ja eriarvoisuuden torjuntaa. Koronan jälkeisen maailman on liikuttava kohti hiilineutraaliutta, Ohisalo sanoo Twitterissä.
Ohjelma koostuu EU:n elpymisvälineestä saatavista 2,3 miljardista eurosta. Hallitus on Ohisalon mukaan linjannut, että rahoista vähintään puolet käytetään ilmastokriisin torjuntaan ja vihreään siirtymään. Sillä tarkoitetaan Ohisalon mukaan esimerkiksi energiamurroksen nopeuttamista, liikenteen ja teollisuuden päästöjen vähentämistä sekä rakennusten energiantehokkuuden parantamista.
– Loputkaan panostuksista eivät saa olla ilmaston kannalta haitallisia. Olisi hölmöä sammuttaa toisella kädellä tulipaloja ja raapia toisella kädellä tulitikkuja, Maria Ohisalo toteaa.
Annoimme eduskunnalle selonteon Suomen kestävän kasvun ohjelmasta. Se on valtava EU:n elpymisvälineestä saatavista 2,3 miljardista muodostuva kokonaisuus, jolla elvytetään taloutta ja vauhditetaan vihreää siirtymää. 2/8
— Maria Ohisalo (@MariaOhisalo) November 27, 2020
.@Ilmastopaneeli1 on ehdottanut tarjouskilpailulla jaettavaa tukea puhtaalle energialle. Eniten energiaa tuen avulla rakentava saisi rahat. Näin nopeuttaisimme kustannustehokkaasti tuotantoa esim. merituulivoimalla, suuren mittakaavan aurinkovoimaloilla ja syvämaalämmöllä. 5/8
— Maria Ohisalo (@MariaOhisalo) November 27, 2020
Vahvistamme Suomen kykyä sopeutua muuttuvaan maailman ympärillä: siihen tarvitsemme monialaista osaamista ja jatkuvaan oppimiseen panostamista sekä tutkijoiden vapautta etsiä ratkaisuja maailman suuriin ongelmiin, kuten ilmastokriisiin. 7/8
— Maria Ohisalo (@MariaOhisalo) November 27, 2020