Valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Martti Hetemäki torjuu Kauppalehdessä Kelan pääjohtaja Elli Aaltosen viime viikolla Uudessa Suomessa esittämän ajatuksen, että työtön voisi osoittaa aktiivisuutensa myös vapaaehtoistyöllä tai muulla palkattomalla työllä.
– Jos vapaaehtois- tai talkootyö sisällytettäisiin aktiivimalliin, se voisi johtaa palkattoman työn lisääntymiseen, hän toteaa lehden haastattelussa.
Hän muistuttaa lisäksi, että vain hyvin harva pääsee kolmannen sektorin toimista työmarkkinoille, mikä synnyttäisi lisää pysyvästi pientuloisia.
Hetemäen mielestä myös Suomen aktiivimallin vertailussa Tanskan malliin on moni asia mennyt pieleen.
– Tanskassa työttömän täytyy olla neljän kuukauden aikana 148 tuntia töissä, ettei työttömyysturvaa leikata. Säilyttääkseen työttömyysturvan, Suomessa työttömän täytyy olla töissä 18 tuntia kolmen kuukauden aikana, hän muistuttaa.
Aktiivimallia on kritisoitu myös siksi, että Tanskassa työnvälityksen resurssit ovat huomattavasti paremmat kuin Suomessa. Hetemäen mukaan tähän liittyy suuri väärinkäsitys, koska Tanskan mallissa työllistämispalveluihin osallistumisella ei voi välttää työttömyysturvan alenemista, kuten Suomessa voi.
Hetemäki luonnehtii aktiivimallin ehtoja kohtuullisiksi. Hän muistuttaa työ- ja elinkeinoministeriön työryhmän esittäneen kaksi vuotta sitten, että työttömyysturvaa leikattaisiin 15 prosenttia kuuden kuukauden työttömyyden jälkeen.
Aktiivimallin käyttöönottoa hän perustelee köyhyysriskin vähentämisellä.
– Suomessa työttömän köyhyysriski on kymmenen kertaa suurempi kuin työllisen. Jos halutaan vähentää köyhyyttä, on ensiarvoisen tärkeää saada ihmiset töihin.