Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) kommentoi Suomen epidemiatilannetta Ylen Ykkösaamun haastattelussa. Koronatartunnat ovat Suomessa nyt selvässä kasvussa, taudin levitessä etenkin nuorten aikuisten keskuudessa. Vanhasen mukaan Suomi on selviytynyt koronan hoidosta myös syksyn aikana kansainvälisessä vertailussa hyvin.
– Meillä Suomessa hallinto ja kansalaiset itse selvästikin toimivat tavattoman vastuuntuntoisesti, ja kehitys ei ole ollut nyt syksyn alkaessa niin paha kuin muualla Euroopassa.
– Mutta siihen ei pidä tuudittautua, vaan tämä on otettava vähintään yhtä vakavasti kuin keväällä, Vanhanen sanoi.
Valtiovarainministeri ei halunnut täysin sulkea pois uuden ”lockdownin” mahdollisuutta, mikäli tautitilanne sitä vaatisi.
– Viime kädessä yhteiskunta suojaa ihmisten terveyttä ja henkeä, Vanhanen sanoi.
– Joskus on otettava asiat sellaisina kuin ne ovat. Jos tulee sellainen tilanne, niin kaikki toimenpiteet joilla ihmisten henkeä ja terveyttä suojellaan pitää olla käytettävissä. Muut tekijät ovat alisteisia tälle, myös talous.
Yhteiskunnan sulkemisen estämiseksi Sanna Marinin (sd.) hallitus laati Vanhasen mukaan kesällä uuden strategian, joka perustuu alueellisiin rajoituksiin ja suosituksiin.
– Koko toiminta tähtää siihen, että nyt kyettäisiin pitämään talous paremmin avoimena.
– Nyt luotetaan siihen strategiaan, ettei panna täyttä stoppia. Meillä on kohdistettuja rajoituksia ja selkeitä suosituksia, ja ne pohjaavat aluetilanteeseen.
Vanhasen mukaan kansalaisten on nyt ymmärrettävä tilanteen vakavuus. Ministeri viittasi professori Seppo Meren tuoreeseen haastatteluun.
– Tämä on meistä kaikista itsestämme kiinni täysin.
Vuoden seitsemäs lisäbudjetti on valtiovarainministerin mukaan vielä luvassa. Vanhanen myönsi taloustilanteen ahdistavan, mutta finanssipolitiikan kiristämisen aika tulee merkittävän talouskasvun alkaessa.