Mehiläisten joukkotuho jatkuu – nyt 42 prosenttia vuodessa

Yhdysvalloissa julkaistun katsauksen mukaan viimeisin vuosi oli toiseksi pahin koskaan mitattu.

Vuosittain Yhdysvalloissa julkaistun mehiläiskatsauksen mukaan mehiläisten joukkotuho näyttää jatkuvan, kertoo New York Times. Huhtikuussa päättyneen seurantavuoden aikana tarhaajat kertoivat menettäneensä jopa 42,1 prosenttia mehiläisyhdyskunnistaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Luku on toiseksi pahin koskaan. Joissakin osavaltioissa menetettiin jopa yli 60 prosenttia yhdyskunnista. Ensimmäistä kertaa kesätuhot ylittivät myös talven hävikin. Myös talven osalta tilanne oli suuren osan tarhaajista mukaan tavanomaista pahempi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Vielä viime vuosikymmenen alkupuolella tarhaajat saattoivat odottaa kymmenen prosentin menetyksiä mehiläisyhdyskunnista. Vuosikymmenen puolivälissä mehiläiset alkoivat kuitenkin hylätä maailmanlaajuisesti pesiään ja kuolla joukoittain. Tarkkaa tietoa syystä ei vieläkään ole.

Mehiläiset eivät ole silti sukupuuton partaalla. Maataloudelle tilanteen kehitys muodostaa kuitenkin ongelman mehiläisten suorittaman kasvien pölytyksen vähenemisen vuoksi. Yhdysvalloissa mehiläisten tekemä työ on arvioitu 10-15 miljardin dollarin arvoiseksi.

Mainos