Keniassa kaavaillun jättimäisen rautatiehankkeen ensimmäinen osio pääkaupunki Nairobin ja Mombasan välille on etenemässä suunnitellusti, kertoo CNN.
Yhteyden toivotaan lyhentävän kaupunkien välistä matka-aikaa nykyisestä kahdestatoista tunnista noin neljään tuntiin. Rataosiolle on kaavailtu matkustajaliikenteen lisäksi rahtiliikennettä noin 25 miljoonan tonnin verran vuodessa.
Rakentamista on kuitenkin tarkoitus jatkaa siten, että Mombasasta olisi rautatieyhteys Sudanin, Ugandan, Ruandan ja Burundin suuriin kaupunkeihin itäisessä Afrikassa. Tarkoituksena on samalla myös luoda alueesta yhtenäisempi ja turvallisempi, sekä edistää samalla turismia.
Hankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 13,8 miljardia dollaria (n. 12,3 miljardia euroa). Valmistuvan ensimmäisen osion rahoituksesta on huolehtinut 90-prosenttisesti Kiinan Exim-pankki, jonka kokonaisinvestointimäärän mantereelle uskotaan saavuttavan triljoona dollaria (noin 891 miljardia euroa) vuoteen 2025 mennessä.