Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen on pettynyt hallituksen viime viikolla tarjoamaan tupo-pakettiin.
– Se ei millään tavalla kannusta tupoon, Jaatinen sanoo Verkkouutisille.
Työmarkkinajärjestöt sopivat viime perjantaina keskitetystä tuloratkaisusta, jossa palkkoja korotetaan tänä vuonna 20 euroa kuukaudessa vuoden kuluttua 0,4 prosenttia palkasta.
Hallitus puolestaan lupaa, että tuloveron inflaatiotarkistus tehdään ensi vuonna 1,5 prosentin mukaan. Tämän tarkoitus on estää verojen aiheeton kiristymisen. Lisäksi hallitus peruu kilometrikorvausten lisäkiristykset, puolittaa väylämaksut ja poistaa tavaraliikenteen rataveron vuosiksi 2015–2017. Työttömyyspäivärahan omavastuuaikaa lyhennetään.
Metsäteollisuuden mielestä tämä ei riitä.
– Kannattaisi miettiä vastaantuloa uudestaan, Jaatinen toteaa.
Eniten häntä kaihertaa hallituksen kaavailema windfall-vero, joka toisi teollisuudelle 50 miljoonan euron lisälaskun. Hänen mukaansa kyseessä on ”avoin valtakirja” poliitikoille, mikä tarkoittaa, että vero jää pysyväksi ja sitä korotetaan tarpeen mukaan.
– Yhtään windfall-veroa ei pitäisi olla, Jaatinen sanoo.
Windfall-verolla rokotettaisiin ydin- ja vesivoimaloita, verottajan tulkinnan mukaan ne saavat voittoa ilman omaa ansiotaan. Voitto syntyy siitä, että hiilirajoitukset nostavat sähkön markkinahintaa, mutta vesi- ja ydinvoimalat eivät joudu ostamaan hiilenpäästöoikeuksia useimpien muiden sähköntuotantomuotojen tapaan.
Metsäteollisuus päättää syyskuun lopussa, lähteekö se neuvottelemaan liittojensa kanssa työmarkkinasopimukseen liittymisestä. Samalla metsäteollisuuden työehtosopimuksia on myös kyettävä uudistamaan, järjestö toteaa.