Mihin koronapassi jäi? Yle: Näin ministeriö selittää

Koronapassista näyttää tulevan lopulta vapaaehtoinen.
Helsingin kaupungin tilaisuudessa kokeiltiin koronapassin käyttämistä elokuussa. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER
Helsingin kaupungin tilaisuudessa kokeiltiin koronapassin käyttämistä elokuussa. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Koronapassin perään on kyselty pitkään niin oppositiosta kuin muun muassa tapahtuma-alaltakin. Suomen on jopa uumoiltu saavan passin käyttöön vasta siinä vaiheessa kun niistä jo luovutaan muualla Euroopassa.

Korona-asioista sosiaali- ja terveysministeriössä vastaava johtaja Pasi Pohjola selittää Ylelle passin viivästyneen, koska ”muut ministeriöt” vastustivat sitä viime keväänä.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Työ- ja elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) lupaa nyt Ylelle, että passista tulisi hallituksen esitys kahden viikon kuluttua. Passi todistaisi kahdesta rokotuksesta, negatiivisesta testistä tai taudin sairastamisesta. Ylen tietojen mukaan työpaikoille kaavaillaan myös vapaaehtoista koronapassia.

Ilta-Sanomat kertoo sekin, että passista olisi tulossa vapaaehtoisuuteen perustuva. Mitään alaa ei siis pakotettaisi sen käyttöön. Lehden tietojen mukaan passia käyttävät toimijat voisivat saada vapautuksia rajoituksista.

Kesän ja syksyn aikana on huomauteltu, että Kanta-palveluista jo nyt löytyvää eurooppalaista koronatodistusta voisi käyttää ”koronapassina” jo nyt kotimaassakin. Suomalainen Kanta-todistus on käynyt esimerkiksi Tanskassa.

Mainos