Ulkopoliittisen instituutin johtajan Mika Aaltolan mukaan Venäjä on joutunut muuttamaan alkuperäistä suunnitelmaansa, koska sota Ukrainassa ei ole edennyt sen toivomalla tavalla.
– Venäjä tuntui aluksi lähteneen soitellen sotaa Ukrainassa. Se kertoo johdon harhaisista kuvitelmista. Niihin perustuvasta operationaalisesta suunnittelusta. Joukoista ilman suunnitelmaa, tahtoa. Nyt tämä suunnitelma muuttunut totaalisen tuhon kylvämiseksi, Aaltola toteaa Twitterissä.
Venäjä on viime päivinä lisännyt ilmaiskuja ja tykistötulta Ukrainan kaupungeissa. Aaltolan mukaan Venäjän tavoitteet eivät rajoitu vain Venäjän “kolmen heimon yhdistämiseen”.
– Venäjän tavoitteet eivät rajoitu vain Venäjän kolmen ”heimon” yhdistämiseen verilöylyllä Ukrainassa. Edes jollakin tavoin ”onnistunut” alistussota on vain välietappi, pääteasema on siellä missä voima kohtaa vastavoiman. Mihinkään kiristykseen ei kannata lähteä mukaan, Aaltola kirjoittaa.
Ulkopoliittisen instituutin johtajan mukaan Suomessa on syytä seurata hyvin tarkkaan, mitä Ukrainassa tapahtuu, koska sota on kuin “röntgenkuva Venäjästä”.
Aaltolan mukaan Suomen kannattaa kiinnittää huomiota huoltovarmuuden merkitykseen ja hän pitää hyvänä sitä, että Suomi on hankkinut materiaalia Yhdysvalloissa.
Toinen tärkeä opetus liittyy Aaltolan mukaan informaatiosotaan, jossa Ukraina on ainakin toistaiseksi pärjännyt Venäjää paremmin.
– Vapaan Ukrainan tahto pysyä poissa itsevaltaisen Venäjän valtapiiristä näkyy kaikkialla sivistyneessä maailmassa. (–) Informaatiosodan voittaminen on konkretiaa, koska se on johtanut sotilaallisen huoltovarmuuden nousuun.
Aaltolan mukaan Ukraina ei ole jäänyt yksin, vaikka varsinainen taistelu jää väestön harteille.
– Todennäköisesti Ukrainan tukena on (lännen) tiedustelua ja yhteysapua. Kenties erikoisjoukkoja. Joukkoja muilla nimillä, Aaltola toteaa.
1. Ukrainan sodan opetuksia tähän mennessä. Ukrainan sota on kuin röntgenkuva Venäjästä. Opetuksia syytä lukea Pohjolassa ja Baltiassa tarkkaan.
— Mika Aaltola (@MikaAaltola) March 2, 2022