Mikael Jungner: Osakkeenomistajien rahoillahan nuo palkat maksetaan

Entisen Sdp:n puoluesihteerin mukaan avoimuus palkoissa on hyvä asia. Progressiota ei verotuksessa saisi hänen mukaansa olla liikaa.

Sosialidemokraattien entinen kansanedustaja ja puoluesihteeri Mikael Jungner kertoo Facebookissa, että Helsingin Sanomien tänään julkaisemat suurien pörssiyhtiöiden johtajien ansiot ovat osakkeenomistajien ja johtajien välinen asia.

– Osakkeenomistajien rahoillahan nuo palkat maksetaan, Jungner kirjoittaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Avoimuus palkkojen osalta on hänen mukaansa hyvä asia, sillä näin nähdään miten palkat menevät. Tällöin kuluttaja voi hänen mukaansa asian ärsyttäessä vaikka vaihtaa yhtiötä jolta ostaa. Myös verotuksen progressio on Jungnerista hyvä, kunhan se ei ole liikaa. Maksimina hän pitää viittäkymmentä prosenttia.

– Sitä kautta puolet ohjautuu yhteiskunnalle ja puolet tekijälle.

Sosialidemokraattien puheenjohtaja Antti Rinne on julkisuudessa paheksunut tietoja palkkioiden ja bonusten noususta. Hänen mukaansa lehden julkaisemat vuoden 2014 tiedot osoittavat, ettei keväällä aloittaneen pääministeri Juha Sipilän (kesk.) esittämistä palkkamalttitoiveista ole ollut mitään hyötyä. Rinne kaipaa hyvätuloisille lisää verotusta.

Mainos