– Jossakin menee sietämisen raja ja nyt se on ylitetty, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola tviittaa.
Hän viittaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäisen kommentteihin AKT:n työnseisauksesta satamissa. AKT on ilmoittanut tukevansa Teollisuusliiton neuvotteluja Keitele Groupin kanssa. AKT aloitti jo viime viikon tiistaina Keitele Groupin tuotteisiin kohdistuvan saarron. Helsingin käräjäoikeus määräsi AKT:n lopettamaan saarron viime viikolla.
Tilanne on johtanut kovaan retoriikkaan työntekijä- ja työnantajaliittojen välillä.
– Ammattiliitot työntävät yrityksiä pois luotaan. Tällaista toimintaa yritysjohtajat ja yritykset eivät vain hyväksy. Sen huomaa kaikesta palautteesta, jota saan. Tässä on ylitetty joku raja painostuksessa ja uhkailussa, Pentikäinen sanoi keskiviikkona Maaseudun Tulevaisuuden haastattelussa.
Pentikäinen muun muassa totesi, että monissa yrityksissä on käyty aitoja neuvotteluja henkilöstön kanssa ja luonnehti AKT:n toimivan lain yläpuolella kuin Lapuan liike aikanaan.
Mikael Pentikäinen kuvaili toimintaa aiemmin blogissaan ”mafiameiningiksi”. Hänen mukaansa samanlaista ”uhkailua, painostusta ja kiristystä” on kohdistunut ja kohdistuu tällä hetkellä suureen joukkoon suomalaisia yrityksiä.
Antti Palola soimaa Pentikäistä kovin sanoin.
– Olen pitänyt Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäistä sivistyneenä ihmisenä. Nyt hän on kuitenkin lähtenyt vihapuheen tielle, kun vertaa suomalaista ay-liikettä mafiaan ja Lapuan liikkeeseen, Palola kirjoittaa Twitterissä.
Mikael Pentikäinen ei niele kommentteja.
– En ole puhunut koko ay-liikkeestä vaan AKT:sta, joka jatkaa laitonta saartoaan ja siten asettuu lain ja oikeuden yläpuolelle, hän vastaa.
Jossakin menee sietämisen raja ja nyt se on ylitetty. Olen pitänyt @suomenyrittajat tj @jmpentikainen sivistyneenä ihmisenä. Nyt hän on kuitenkin lähtenyt #vihapuhe tielle, kun vertaa suomalaista ay-liikettä mafiaan ja Lapuan liikkeeseen. @STTKMikonkatu https://t.co/MePw4GB3RL
— Antti Palola (@AnttiMPalola) December 29, 2021
Juuri niin. En ole puhunut koko ay-liikkeestä vaan AKT:sta, joka jatkaa laitonta saartoaan ja siten asettuu lain ja oikeuden yläpuolelle. #yrittäjät
— Mikael Pentikäinen (@jmpentikainen) December 29, 2021