Miksi kohuviesti vain hallituskumppaneille? ”Oleellisin kysymys”

Perustuslakivaliokunnan tulisi edustajien mukaan olla vapaa politikoinnista.

Vihreiden kansanedustajan ja perustuslakivaliokunnan jäsenen Outi Alanko-Kahiluodon sähköpostiviesti kollegoille on kirvoittanut syytöksiä puoluepoliittisesta pelistä valiokunnassa, jonka tulisi olla siitä vapaa.

Herää kysymys, että miksi nämä muutosesitykset on lähetetty vain hallituspuolueiden edustajille? Toimin kaksi vuotta #perustuslakivaliokunta jäsenenä ja on aina pidetty huolta siitä, että valiokunta tekee oikeudellista eikä poliittista arviointia, entinen kansanedustaja ja kokoomuksen Espoon kaupunginvaltuutettu Simon Elo toteaa Twitterissä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kokoomuksen kansanedustaja Saara-Sofia Sirén on samoilla linjoilla.

– Minustakin tuo on oleellisin kysymys. Muutosesitysten lähettäminen sinällään lienee normaalia valiokuntatyöskentelyä, mutta etenkin juuri PeV:n kohdalla on tosiaan erikoista, että muutostoiveet on toimitettu vain hallituskumppaneille, hän sanoo.

Myös RKP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anders Adlercreutz pitää viestimistä vain hallituspuolueiden edustajille valiokunnassa ongelmallisena. Painostuksena hän ei kuitenkaan viestiä näe.

Poimintoja videosisällöistämme

– Näen ongelman. Mutta en itse tosiaankaan tiedä, mikä on ollut viestintätapa. Ovatko ”rintamat” keskustelleet sisäisesti vai ei. Voin vain arvata. Mutta yllättyisin, jos ei, Adlercreutz sanoo.

MTV:n saama sähköposti liittyi ulkoministeri Pekka Haaviston (vihr.) toimien käsittelyyn perustuslakivaliokunnassa. Alanko-Kahiluoto yritti viestissä saada hallituspuolueiden edustajia kannattamaan esittämiään pehmeämpiä ilmaisuja mietinnön tekstiin.

Alanko-Kahiluoto kutsui itse viestinsä vuotoa vakavaksi kolhuksi valiokunnan luottamuksellisuudelle.  Esimerkiksi kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen taas luonnehti, että kolhu on tällaisten viestien lähettäminen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Mainos