Vihreiden kansanedustajan ja perustuslakivaliokunnan jäsenen Outi Alanko-Kahiluodon sähköpostiviesti kollegoille on kirvoittanut syytöksiä puoluepoliittisesta pelistä valiokunnassa, jonka tulisi olla siitä vapaa.
– Herää kysymys, että miksi nämä muutosesitykset on lähetetty vain hallituspuolueiden edustajille? Toimin kaksi vuotta #perustuslakivaliokunta jäsenenä ja on aina pidetty huolta siitä, että valiokunta tekee oikeudellista eikä poliittista arviointia, entinen kansanedustaja ja kokoomuksen Espoon kaupunginvaltuutettu Simon Elo toteaa Twitterissä.
Kokoomuksen kansanedustaja Saara-Sofia Sirén on samoilla linjoilla.
– Minustakin tuo on oleellisin kysymys. Muutosesitysten lähettäminen sinällään lienee normaalia valiokuntatyöskentelyä, mutta etenkin juuri PeV:n kohdalla on tosiaan erikoista, että muutostoiveet on toimitettu vain hallituskumppaneille, hän sanoo.
Myös RKP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anders Adlercreutz pitää viestimistä vain hallituspuolueiden edustajille valiokunnassa ongelmallisena. Painostuksena hän ei kuitenkaan viestiä näe.
– Näen ongelman. Mutta en itse tosiaankaan tiedä, mikä on ollut viestintätapa. Ovatko ”rintamat” keskustelleet sisäisesti vai ei. Voin vain arvata. Mutta yllättyisin, jos ei, Adlercreutz sanoo.
MTV:n saama sähköposti liittyi ulkoministeri Pekka Haaviston (vihr.) toimien käsittelyyn perustuslakivaliokunnassa. Alanko-Kahiluoto yritti viestissä saada hallituspuolueiden edustajia kannattamaan esittämiään pehmeämpiä ilmaisuja mietinnön tekstiin.
Alanko-Kahiluoto kutsui itse viestinsä vuotoa vakavaksi kolhuksi valiokunnan luottamuksellisuudelle. Esimerkiksi kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen taas luonnehti, että kolhu on tällaisten viestien lähettäminen.
Minustakin tuo on oleellisin kysymys. Muutoesitysten lähettäminen sinällään lienee normaalia valiokuntatyöskentelyä, mutta etenkin juuri PeV:n kohdalla on tosiaan erikoista, että muutostoiveet on toimitettu vain hallituskumppaneille.
— Saara-Sofia Sirén 🇫🇮🇪🇺🇺🇦 (@saarasofia) December 9, 2020
Näen ongelman. Mutta en itse tosiaankaan tiedä, mikä on ollut viestintätapa. Ovatko ”rintamat” keskustelleet sisäisesti vai ei. Voin vain arvata. Mutta yllättyisin, jos ei.
— Anders Adlercreutz (@adleande) December 9, 2020
Se on siinä se ongelma, olen samaa mieltä.
— Anders Adlercreutz (@adleande) December 9, 2020