Maailman talousfoorumi WEF kysyy kotisivuillaan julkaistussa artikkelissa ”miksi COVID-19-kuolemien määrä kasvaa, jos omikron on vähemmän vakava”.
Tästä löytyvään artikkeliin on koottu viime aikojen koronalukuja maailmalta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa koronakuolemia kirjataan nyt enemmän kuin deltavariantin aiheuttaman epidemian huipulla. Australiassa päivittäisten kuolemien ennätys meni rikki tammikuun lopussa.
Omikronmuunnoksen on todettu aiheuttavan aiempia variantteja harvemmin vakavaa tautia. Artikkelissa todetaan rokotekattavuuden myös jatkavan kasvamistaan ympäri maailmaa.
– Miksi niin moni silti kuolee?, artikkelissa jatketaan.
Pääsyy on taudin nopeassa leviämisessä.
Vaikka omikron näyttääkin olevan aiempia variantteja lievempi, tarkoittaa sen deltaan verrattuna arviolta jopa nelinkertainen leviämisvauhti sitä, että suuri tartuntojen määrä näkyy vakavien tapausten ja kuolemien suuressa määrässä.
Kuolemien määrän ennustetaan myös jatkavan nousuaan. Tartuntaluvut ovat monin paikoin yhä kasvussa ympäri maailmaa ja kuolemat seuraavat tartuntoja viiveellä. Tämä on nähty Suomessakin.
Maailman Terveysjärjestö WHO varoitti tällä viikolla maita purkamasta koronarajoituksia liian nopeasti. Erityisen hälyttävänä pidettiin koronakuolemien määrän kasvua.
WHO:n johtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus totesi tiedotustilaisuudessa olevansa huolissaan myös joissain maissa hänen mukaansa vallalle päässeestä narratiivista, jonka mukaan tartuntojen estäminen ei enää ole mahdollista ja tarpeen rokotteiden vuoksi ja sen takia, että omikron leviää niin herkästi ja on vähemmän vakava kuin aiemmat virusmuunnokset.
– Tämä ei voisi olla kauempana totuudesta, Ghebreyesus sanoi.