”Miksi näitä työryhmiä perustetaan, Sanna Marin?”

Kansanedustaja arvostelee hallituksen suhtautumista parlamentaarisiin työryhmiin.
Liikennettä Helsingissä. Kansanedustaja huomauttaa, että väylätavoitteestakin on lipsuttu. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Liikennettä Helsingissä. Kansanedustaja huomauttaa, että väylätavoitteestakin on lipsuttu. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

– Hallitus pyyhkii pöytää parlamentaarisesti kootuilla työryhmillä, kokoomuksen kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo lataa.

Hän huomauttaa Twitterissä väyläverkon kehityksen livenneen ensin parlamentaarisesta 12-vuotisesta suunnitelmasta ja nyt TKI-rahoituksen tavoitteen karkaavan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Wallinheimo suuntaa sanansa pääministerille.

Miksi näitä ryhmiä perustetaan, jos näitä ei kunnioiteta, Sanna Marin (sd.)?, edustaja kysyy.

Hallitus asetti viime vuoden huhtikuussa parlamentaarisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan työryhmän. Tavoitteena on ollut nostaa tutkimus- ja kehittämismenot neljään prosenttiin suhteessa bruttokansantuotteeseen vuoteen 2030 mennessä.

Kokoomusedustajat huomauttivat eilen, että neljän prosentin urasta piti olla parlamentaarinen yhteisymmärrys. Tästä huolimatta TKI-rahoituksen suunta on laskeva. Hallituksen kerrottiin myös olevan kuoppaamassa kaavailtua TKI-verokannustinta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Työryhmän puheenjohtaja, SDP:n Matias Mäkynen lupasi vielä tammikuussa, että verokannustin valmistellaan tällä hallituskaudella ja otetaan käyttöön ensi vuoden alussa.

LUE MYÖS:
Tutkimusrahan neljän prosentin tavoite karkaa

Mainos