Miksi tästäkin tehtiin monopoli? ”Taas esimerkki ideologiasta”

Kokoomuksen Sinuhe Wallinheimon mielestä hallitus ei kuunnellut asiantuntijoita.
FinnHEMSin lääkärihelikopteri Espoossa. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
FinnHEMSin lääkärihelikopteri Espoossa. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Kokoomuksen kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo päivittelee päätöstä lääkärihelikopteritoiminnan keskittämisestä valtionyhtiö FinnHEMSille aikaisemman ulkoistetun mallin sijaan.

– Taas yksi esimerkki hallituksen ideologiasta. Tästä oli ”pakko” tehdä monopoli. Seuraus: kulut kasvoivat vaikka toisin piti käydä, Wallinheimo sanoo Twitterissä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hän viittaa Kauppalehden juttuun. Siinä kerrotaan Suomen olevan liki ainoa länsimaa, jossa lääkärihelikoptereiden toiminta on ”kaapattu valtion monopoliksi”. Jutun mukaan helikopteritoiminnan siirtämisen valtionyhtiöön piti tuoda säästöjä. Budjetissa tähän kuitenkin suunnataan nyt 33 miljoonaa euroa. Vuosi sitten summa oli alle 28 miljoonaa euroa.

Kulut voivat toki laskea myöhemmin. KL:n mukaan voidaan silti perustellusti kysyä, voiko valtion oma yhtiö tuottaa helikoptereiden operointia edullisemmin kuin asiaan aidosti keskittyneet yhtiöt?

– Ensimetreillä näin ei näyttäsi olevan, jutussa sanotaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Sinuhe Wallinheimo toteaa asiantuntijoidenkin varoittaneen hallitusta.

– Eivät kuunnelleet, koska ideologia on tärkeämpää kuin kuluttajalle halvempi ja tehokkaampi järjestelmä.

Mainos