Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen päivittelee pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen menonlisäysten linjaa.
– Milloin nähdään uudistus, joka säästää jotain? Tähän asti on vain lisätty menoja, ensin hallitusohjelman pohjalta ja sitten myös koronaelvytyksenä, Lehtinen toteaa Twitterissä.
Hän on jakanut alla näkyvän kuvan sote-uudistuksen ennustetuista vaikutuksista julkiseen talouteen. Sen perusteella hallituksen sote-uudistuksen rahoitusmalli kaikki muutoskustannukset mukaan lukien nostaisi menoja korkeimmillaan noin 600 miljoonalla eurolla vuonna 2023. Lehtinen huomauttaa, että menonlisäykset jatkuisivat 2030-luvun alkuun.
– Nyt näyttää siltä, että myös rakenteelliset uudistukset ovat kalliita, hän sanoo.
Lehtinen kiinnitti jo aiemmin huomiota siihen, että hallitus satsaa jostain syystä koronaelvytyksessä vain menojen lisäämiseen, eikä lainkaan veroelvytykseen, vaikka julkiset menot olivat Suomessa EU:n huippua jo ennen koronaa.
– Vasemmistolaista tai ei, niin kyllä tämä ihan aiheesta keskustelua herättää.
Milloin nähdään uudistus, joka säästää jotain? Tähän asti on vain lisätty menoja, ensin hallitusohjelman pohjalta ja sitten myös koronaelvytyksenä. Nyt näyttää siltä, että myös rakenteelliset uudistukset ovat kalliita. Hallituksen sote lisäisi menoja 2030-luvulle asti. pic.twitter.com/2nh1L1pnls
— Teemu Lehtinen (@TeemuTLehtinen) December 8, 2020
Hallitus tosiaan satsaa jostain syystä koronaelvytyksessä pelkästään menojen lisäämiseen, veroelvytys on nolla. Vasemmistolaista tai ei, niin kyllä tämä ihan aiheesta keskustelua herättää. Varsinkin kun julkiset menot oli Suomessa EU:n huippua jo ennen koronaa vuonna 2019. pic.twitter.com/xh2xwZSkHg
— Teemu Lehtinen (@TeemuTLehtinen) December 3, 2020