Ministeri Emma Kari: Maatalouden päästöjä pitää vähentää liki kolmanneksella

Hallitus on asettanut maataloudelle päästövähennystavoitteen.
Emma Kari. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Emma Kari. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Hallitus on asettanut tänään 29 prosentin päästövähennystavoitteen maataloudelle vuoteen 2035 mennessä. Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari kertoo blogissaan, että maatalouden päästöt eivät ole vähentyneet koko 2000-luvulla, eikä toimimatta jättäminen ole hänen mukaansa enää vaihtoehto.

– Päästövähennystavoite antaa maataloudelle mahdollisuuden olla ilmastotyössä siinä tärkeässä roolissa, joka sille kuuluukin. Tämä on kädenojennus viljelijöillejotka kärsivät ilmastonmuutoksen seurauksista jo tälläkin hetkellä. Haluan myös kiittää alan toimijoita aktiivisuudesta ja tuesta päästövähennystavoitteen asettamiselle, Kari kirjoittaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Maatalouden kasvihuonekaasupäästöt olivat vuonna 2019 yhteensä 16 miljoonaa CO2-ekvivalenttitonnia. Tavoitteen saavuttaminen tarkoittaa siis, että maatalouden kokonaispäästöt pienenisivät noin 4,6 miljoonaa CO2-ekvivalenttitonnia. Tämä vastaa lähes kymmentä prosenttia koko maan päästöistä.

Emma Kari toteaa tavoitteen selventävän viljelijöiden näkymiä tulevaisuuteen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

–  Kun meillä on selkeä suunta, syntyy kannuste tukea ympäristön tilaa parantavia menetelmiä. Maa- ja metsätalousministeriö on jo asettanut selvityshenkilön määrittelemään tarkemman polun siihen, kuinka tavoite toteutetaan.

Karin mukaan maataloustukijärjestelmää suunnataan vuosina 2023–2027 ympäristön kannalta parempaan suuntaan.

– Esimerkiksi hiiliviljelyä tavoitellaan lisättäväksi sadoilla tuhansilla hehtaareilla. Vihreät olisivat olleet valmiita merkittäviinkin tukijärjestelmän rakenteellisiin muutoksiin. Tulevaisuudessa maatalouden kannustaviin ympäristötoimiin on suunnattava entistä suurempi osa maataloustuista.

Mainos