Ministeri HS:lle: Kukaan ei esitä minulle kysymyksiä

Thomas Blomqvistin mukaan hänen vastuullaan olevista asioista ei ole erimielisyyksiä.
Thomas Blomqvist. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER
Thomas Blomqvist. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministeri Thomas Blomqvist (r.) kertoo Helsingin Sanomille, että hän ei ole juurikaan eduskunnan täysistunnoissa tai kyselytunneilla joutunut vastailemaan kansanedustajien kysymyksiin.

– Ei Pohjoismaisesta yhteistyöstä tai tasa-arvosta vallitse suuria erimielisyyksiä hallituksen ja opposition välillä. Kukaan ei esitä minulle kysymyksiä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Ei ole tullut esille asioita, joita oppositio olisi halunnut nostaa esille, kyseenalaistaa ja kritisoida, Blomqvist sanoo HS:n mukaan jopa hieman pettyneenä.

Pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministerinä Blomqvist on toiminut keväästä 2019 lähtien. HS:n haastattelemien lähteiden mukaan ministerin viran perustaminen oli silloisen SDP:n puheenjohtaja, hallitustunnustelija Antti Rinteen keksintö, koska RKP halusi kaksi ministerin paikkaa itselleen. Anna Maja Henrikssonista (r.) tuli oikeusministeri, joten toinen ministerin virka piti HS:n mukaan keksiä RKP:lle.

Ministeriltä kysytään, kannattiko ministerin pesti kansalaisten näkökulmasta.

– Perusteltu kysymys, hän vastaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ministeri toteaa, ettei hän muutenkaan piittaa poliittisessa virassa henkilöbrändäyksestä tai julkisuudesta.

– En pärjää siinä, että hakisin julkisuuden kautta tunnettuutta. Minulle ei sovi otsikoiden kautta toimiminen, hän toteaa.

– Olen parhaimmillani, kun asioita ratkaistaan yhdessä, eikä haeta räväköillä ulostuloilla tulosta. Sekin voi olla toimiva tie, mutta mielestäni aika riskialtis.

Mainos