Keskustan äänenkannattajan Suomenmaan mukaan hallitusta ei ole mediassa kiitelty talouden myönteisistä uutisista, vaan pikemminkin on annettu ymmärtää, että hyvät asiat ovat tapahtuneet hallituksen toimista huolimatta.
– Tämä on se vanha klassinen. Jos tapahtuu hyviä asioita, hallituksella ei ole niissä roolia, jos taas huonoja, se on hallituksen vika. Onhan se vähän käsittämätöntä, elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) sanoi Suomenmaalle.
Hänen mielestään on kiistatonta, että talouden elpymiseen ovat vaikuttaneet paitsi maailmantalouden parantunut tilanne myös hallituksen tekemät oikeat toimet.
– Tällä hallituskaudella sekä yksityisten kuluttajien että yritysten luottamus talouteen on parantunut huomattavasti. Se on saanut liikkeelle lumipalloefektin: kansalaiset uskaltavat kuluttaa, yritykset lisäävät investointejaan.
Yksi syy luottamuksen kasvuun on Lintilän mielestä Juha Sipilän (kesk.) tulo pääministeriksi.
– Se oli odotettu asia. Se nostatti yrityksissä ja kansalaisissa vahvaa uskoa siihen, että talous oikenee. Ja niin on käynyt. Minusta on rehellistä todeta, että hallituksen toimet ovat saaneet aikaiseksi huomattavasti kovempaa talouskasvua kuin mitä odotettiin.
Elinkeinoministeri uskoo, että jo näillä luvuilla tullaan pitkälle saavuttamaan hallituskauden alussa asetetut tavoitteet niin alijäämän, velkaantumisen kuin työllisyydenkin suhteen.