Pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministeri Thomas Blomqvistin (r.) mukaan pohjoismainen profiili näkyy vahvasti Antti Rinteen (sd.) hallitusohjelmassa.
– Pohjoismaat ovat Suomen luonnollisimpia ja läheisimpiä yhteistyökumppaneita. Näin hallitusohjelmassa lukee ja näin käytännössä on. Pohjoismaat ovat silti niin paljon enemmän. Nämä maat jakavat samat arvot demokratiasta, avoimuudesta ja hyvinvointivaltiosta. Nämä yhteiskunnat perustuvat vahvaan ihmisten väliseen luottamukseen, ministeri Blomqvist puhui RKP:n puoluekokouksessa Vaasassa.
Pohjoismainen yhteistyö ja tasa-arvo ovat aihealueita, jotka ovat aiemmin olleet osa jotain toista ministerisalkkua.
– Se, että tässä hallitukselle näille kysymyksille on oma ministeri osoittaa suurta sitoutumista juuri näihin kysymyksiin.
Blomqvistin mukaan hallitusohjelma ottaa ”historiallisella tavalla” kantaa tasa-arvokysymyksiin.
– On selvää, että tämän hallituksen tavoitteet ovat kunnianhimoisia. Tasa-arvo nostetaan esille muun muassa ulko- ja turvallisuuspolitiikassa, hallitus valmistelee tasa-arvo-ohjelman ja hallitus sitoutuu edistämään tasa-arvoa budjettiprosessissa ja kaikissa tärkeissä uudistuksissa. Palkkatasa-arvoa edistetään ja toimenpideohjelma naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämiseksi valmistellaan.
– Meillä on monta syytä olla tyytyväisiä hallitusohjelmaan. On selvää, että RKP:n jälki näkyy ohjelmassa. Olen iloinen, että saan olla vastuussa kahdesta näin tärkeästä kysymyksestä, Blomqvist sanoi puheessaan.