Ministeri: USA haluaa Britannia-kauppasopimuksen tänä vuonna

Britannia neuvottelee sekä EU:n että USA:n kanssa.

Yhdysvaltain valtiovarainministeri Steven Mnuchinin mukaan Yhdysvallat tavoittelee kauppasopimusta EU:sta eroavan Britannian kanssa jo tänä vuonna. Asiasta kertoo Politico.

Mnuchin puhui Yhdysvaltojen ja Britannian suhteesta englantilaisen Chatham House-ajatushautomon tilaisuudessa lauantaina.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Mnuchinin mukaan kauppasopimus on Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tavoitelistan kärjessä.

–  Suhde Britanniaan on meille kaikkein tärkein… kyseessä on hyvin strateginen suhde, Mnuchin sanoi.

Mnuchinin mukaan Britannialla on yhä ratkaisemattomia ongelmia EU:n kanssa, mutta hän ei usko niiden vaikuttavan kauppasopimuksen syntyyn.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Monet asiat on mahdollista hoitaa samanaikaisesti, ministeri totesi.

Mnuchinin mukaan niin Yhdysvaltojen ja Britannian kuin brittien ja EU:n väliset sopimukset pyritään neuvottelemaan tämän vuoden aikana. Yhdysvaltojen ja Britannian välejä edesauttaa Mnuchinin mukaan Trumpin ja Britannian pääministeri Boris Johnsonin ”erittäin hyvät välit”.

Britannia jättää EU:n tammikuun lopussa.

Mainos