Ministeri USU:lle: Kuntaliitokset esille seuraavalla hallituskaudella

Vuosina 2016–2022 Suomessa on toteutunut vain kaksi kuntaliitosta.
Kuntaministeri Sirpa Paatero. LEHTIKUVA/MIKKO STIG
Kuntaministeri Sirpa Paatero. LEHTIKUVA/MIKKO STIG

Kuntaministeri Sirpa Paateron (sd.) mukaan kysymys kuntien yhdistämisestä tulee laajemmin esille seuraavalla hallituskaudella.

– Luulen, että seuraavan hallituskauden aikana tämä asia on vahvasti esillä, koska silloin sote-uudistuksen jälkeen nähdään, kuinka vahvoja kunnat ovat taloudellisesti, hän sanoo Uutissuomalaiselle.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Tällä hallituskaudella kunnat ovat voineet saada liitosselvityksiin ja liitoksiin valtionavustuksia, mutta niitä ei juuri ole käytetty. Ministerin arvion mukaan kunnat ovat jääneet odottamaan sote-uudistusta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Paatero pitää kuntien itsehallintoa tärkeänä periaatteena. Hänen mielestään täytyy kuitenkin pitää kiinni myös siitä, että kunta on käytännössäkin itsehallinnollinen ja kykenee järjestämään palveluja asukkailleen.

– Enemmän kuin kunnan itsehallinnolla on merkitystä ihmisten perusoikeudella saada tasavertaiset palvelut.

Esimerkkinä tästä kuntaministeri mainitsee sen, saavatko lapset eri kunnissa varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluja tasa-arvoisesti.

Mainos