Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) totesi eduskunnan täysistunnossa, että hallituskautta on kolme vuotta jäljellä. Orpon mukaan hallitus pohtii, miten paikallista sopimista voidaan edistää, kun kilpailukykysopimuskausi on ohi.
Kilpailukykysopimuksen mukaan paikallista sopimista edistetään työehtosopimusten kautta. Paikallista sopimista ei ulotettu yleissitovuuden perusteella työehtosopimuksia noudattaviin yrityksiin, koska Suomen yrittäjät ei halunnut sitoutua luottamusmiesjärjestelmään. Lainvalmistelu keskeytettiin sen vuoksi kesäkuun alkupuolella.
Budjettiriiheen hallitus aikoo valmistella lisää työllisyystoimia. Työllisyyden parantaminen on Orpon mukaan ensi vuoden talousarviossa ykkösasia.
Kilpailukykysopimus on Orpon mukaan yksi keskeinen elementti työllisyyden parantamisessa, mutta sen lisäksi täytyy tehdä muita toimia.
Kilpailukykysopimuksen arvioidaan lisäävän työllisten määrää 35 000 henkilöllä. Hallituksen tavoitteena on lisätä työllisten määrää 110 000 henkilöllä vaalikauden aikana.
Eduskunta keskusteli tänään julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2017–2020.