Ministeriön strategiajohtaja: Epidemian huippua ei ole nähty

Tämän hetken arvioiden mukaan epidemian huippu sijoittuu touko-kesäkuulle.

Sosiaali- ja terveysministeriön strategiajohtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki sanoo, että koronaepidemian huippua ei nähty vielä Suomessa.

– Tällä hetkellä arviot epidemian huippuajasta, joka sijoittuu jonnekin toukokuuhun, voi mennä kesäkuunkin puolelle, niissä on useamman viikon epävarmuuksia vielä, Liisa-Maria Voipio-Pulkki sosiaali- ja terveysministeriöstä sanoi hallituksen tiedotustilaisuudessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on tehty yliopiston asiantuntijoiden kanssa mallinnuksia epidemian kehittymisestä Suomessa ja lisäksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) on tehnyt mallinnuksia omalla alueellaan. Sosiaali- ja terveysministeriö on vertaillut mallinnuksia.

– Voidaan todeta, että mallinnukset tarkistuvat lähiaikoina, kun saadaan tietoa siitä, miten paljon väestössä on kehittynyt vasta-aineita virusta vastaan. Se auttaa ajoittamaan epidemiaa, milloin se oikeasti lähti hiljaisesti ja vielä huomaamatta Suomessa liikkeelle, Voipio-Pulkki sanoi.

Lisäksi malleihin syötetään tietoa siitä, millä nopeudella uusia potilaita tulee sairaalahoitoon ja tehohoitoon.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Nämä tiedot auttavat meitä tarkentamaan sitä, missä vaiheessa olemme.

Lue myös:

Uudenmaan rajoitus kumotaan jo tänään

Mainos