Minna Helle: Tätä on ay-logiikka

Muiden kohdalla kannustinloukut ovat ay-liikkeelle ongelma, työmarkkinajohtaja sanoo.

Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtaja, entinen valtakunnansovittelija Minna Helle otti lauantaina kantaa ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta käytävään keskusteluun. Helle ihmettelee etenkin ay-liikkeen suhtautumistapaa.

– Ay-logiikkaa: ansiosidonnaisen työttömyysturvan kannustinongelmat ovat ok, kun ne kohdistuvat omiin (kassojen) jäseniin. Muiden kohdalla ne ovatkin työllisyysongelma. Hetkinen, Helle kirjoitti yhteisöpalvelu Twitterissä.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Twiitillään Helle vastasi toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainàlle, joka suhtautuu ansiosidonnaisen työttömyysturvan laajentamiseen kriittisesti.

– Yhä useampi tuntuu nyt vaativan ansiosidonnaisen ulottamista kaikille. Onko näiden vaatimusten esittäjät laskeneet, kuinka paljon se heikentäisi taloudellisia kannustimia työllistyä, Lainà kirjoitti tilillään perjantaina.

Mainos