Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov rinnasti tiedotustilaisuudessa Itämeren Nord Stream -kaasuputkien sabotaasin ja Puolassa räjähtäneen ohjuksen. Peskov soimasi Eurooppaa siitä, ettei kaasuputkien tuhoon reagoitu samalla tavalla kuin ohjukseen.
– Olisimme mieluummin kuulleet tunteellisen tai jopa ylenpalttisen reaktion esimerkiksi Nord Stream -putkiin kohdistuneen sabotaasin takia. Tällaista reaktiota ei kuitenkaan tullut eikä kukaan kiirehtinyt järjestämään selvitystä siitä, kuka sabotaasin takana oli, hän totesi.
Peskovin mukaan koko asia halutaan ”pitää pimennossa”.
Puola ja Nato pitävät todennäköisenä, että kaksi ihmistä surmannut ohjus oli Ukrainan ilmapuolustuksen ampuma. Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg teroitti, ettei tapaus ole Ukrainan syytä. Venäjä laukaisi eilen valtavan määrän ohjuksia Ukrainaan. Ukrainan ilmapuolustus tulitti ohjuksia.
– Vastuu on viime kädessä Venäjän, joka jatkaa laitonta sotaansa Ukrainaa vastaa, Stoltenberg sanoi.
Dmitri Peskov puolestaan kiisti omassa tiedotustilaisuudessaan Venäjän syyllisyyden.
– Mitä Puolan tapaukseen tulee, Venäjällä ei ole sen kanssa mitään tekemistä, hän totesi.
Peskov syytti Eurooppaa ”russofobisesta” reaktiosta tapahtuneeseen.
LUE MYÖS:
Mysteerialukset liikkuivat ”pimeänä” Nord Stream -putken luona ennen räjähdyksiä