Joku saattoi yllättyä, useimmat eivät, kun Alex Stubb ilmoitti lähtevänsä ehdolle EU-vaaleissa. Stubb tähtää todennäköisemmin EU-uralle kuin kokoomuksen puheenjohtajaksi, arvioitiin aina niin luotettavassa Twitterissä, eikä ehkä niin pieleen.
Kymmenen vuotta sitten Stubb sai EU-vaaleissa 115 000 ääntä. On kovan työn takana päästä samaan näinä eurokriisin aikoina, mutta Stubbin ansiosta kokoomus saattaa nostaa paikkalukunsa neljään.
Kokoomuksen lista on vielä varsin auki, nimiä on koossa vasta kymmenen. Kovia nimiä voi vielä ilmaantua ehdolle. Muut puolueet ovat jo valttinsa paljastaneet.
Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen sanoi Stubbin tiedotustilaisuudessa, että kokoomuksen listalle pääsee vain, jos on sitoutunut ”työskentelemään Euroopan kehittämiseksi”.
Se tarkoittaa, että kokoomus on puolueistamme ainoa, joka ilmoittaa linjakseen EU:n rakentamisen (ehkä Rkp voidaan lukea samaan).
Keskusta on kaikkein skitsofreenisin. Kepussa Paavo Väyrynen ja Olli Rehn ovat kuin tuli ja jää, ja Anneli Jäätteenmäki siinä välissä kuin taskulämmin vesi.
Demareissa taas vetävät köyttä EU-ytimiin pyrkivä Liisa Jaakonsaari ja EU:n ulkokehälle hakeutuva Thomas Wallgren. Mitro Repo etsii siitä väliltä runsaita noutopöytiä.
Perussuomalaisten EU-linjaa ei tarvitse hakea, koska se tähtää muiden unioniskeptikkojen kanssa EU:n hajottamiseen. Ennen tavoitteen toteutumista joukko harjoittelee hajottamalla oman ryhmänsä. Tällä hetkellä EU-parlamentissa on kaksi EU-kriittistä ryhmää, vaalien jälkeen ehkä useampia.
Katainen ei perjantaina paljastanut omia suunnitelmiaan, vaan toisti, että hän kertoo huhtikuussa, mitä aikoo tehdä. Lisävalaistusta saatetaan kuitenkin saada jo maaliskuun alussa, kun Euroopan kansanpuolue EPP valitsee kärkiehdokkaansa EU-vaaleihin. Katainen on mukana kahinoissa.