Eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma (sd.) ei halua ministeriksi.
– Olen viihtynyt puhemiehen tehtävässä hyvin. Se on hieno tehtävä, enkä ole innostunut muuta miettimään. Toisaalta haluan kunnioittaa puheenjohtajan asemaa ja hänen oikeuttaan tehdä oikeat ratkaisut, Heinäluoma sanoi maanantaina MTV:llä.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd.) on ilmoittanut jättävänsä tehtävänsä, koska häntä ei enää valittu SDP:n puheenjohtajaksi. Tuore puheenjohtaja Antti Rinne ei ole vielä kertonut, minkä ministerinsalkun hän ottaa. Heinäluomaa on veikkailtu valtiovarainministeriksi.
Heinäluoma ei halua puuttua salkkujakoon. Hänen mielestään SDP:n kannattaa sopia ministerinpaikoista vastaa EU-vaalien jälkeen kahden viikon kuluttua.
– Jätän tämän asian Rinteen harkintaan. Ajattelen niin, että aika moni muukin tekisi järkevästi, jos luottaisi Rinteeseen ja jättäisi neuvot vähemmälle.