Museo sai anniskeluluvat, opastetulla kierroksella juodaan viinahistoria läpi

Juomakierrosten avulla museo kertoo suomalaisesta ruoka- ja juomakulttuurista entistä elämyksellisemmin.

Helsingin Kaapelitehtaalla toimiva Hotelli- ja ravintolamuseo on saanut anniskeluluvat.

– Kun aloitin työt täällä, kysyin heti, että miten teillä ei ole anniskelulupia, kertoo tuottajana museossa työskentelevä Antti Tuomola.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Museossa oli kyllä pohdittu anniskelulupia, mutta kaikilla oli sellainen käsitys, ettei lupia voisi saada museolle ilman pysyvää ravintolatoimintaa.

– Soitin aluehallintovirastoon ja heidän vastauksensa oli, että miksipä ei. Ei mennyt kuin pari viikkoa niin meillä oli hakemus vetämässä, Tuomola jatkaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Pysyvää baaria museoon ei ainakaan toistaiseksi ole tulossa, vaan alkoholin anniskelu tapahtuu osana opastettuja kierroksia ja tapahtumia. Juomakierrosten avulla museo voi kertoa suomalaisesta ruoka- ja juomakulttuurista entistä elämyksellisemmin.

– Opastettujen kierrosten aikana kävijät pääsevät maistamaan asiaankuuluvia juomia: kieltolain kohdalla juodaan ‘kovaa teetä’ eli teellä laimennettua viinaa, 1970-luvun brittipubissa tummaa alea ja mukana on myös modernimpaa twistiä, kuvailee museolehtori Merja Nummi.

Juomakierrosten lisäksi museossa on mahdollista osallistua cocktailkouluun, jossa opetellaan tekemään klassikkodrinkkejä baariammattilaisten johdolla.

Mainos