Helsingin Kaapelitehtaalla toimiva Hotelli- ja ravintolamuseo on saanut anniskeluluvat.
– Kun aloitin työt täällä, kysyin heti, että miten teillä ei ole anniskelulupia, kertoo tuottajana museossa työskentelevä Antti Tuomola.
Museossa oli kyllä pohdittu anniskelulupia, mutta kaikilla oli sellainen käsitys, ettei lupia voisi saada museolle ilman pysyvää ravintolatoimintaa.
– Soitin aluehallintovirastoon ja heidän vastauksensa oli, että miksipä ei. Ei mennyt kuin pari viikkoa niin meillä oli hakemus vetämässä, Tuomola jatkaa.
Pysyvää baaria museoon ei ainakaan toistaiseksi ole tulossa, vaan alkoholin anniskelu tapahtuu osana opastettuja kierroksia ja tapahtumia. Juomakierrosten avulla museo voi kertoa suomalaisesta ruoka- ja juomakulttuurista entistä elämyksellisemmin.
– Opastettujen kierrosten aikana kävijät pääsevät maistamaan asiaankuuluvia juomia: kieltolain kohdalla juodaan ‘kovaa teetä’ eli teellä laimennettua viinaa, 1970-luvun brittipubissa tummaa alea ja mukana on myös modernimpaa twistiä, kuvailee museolehtori Merja Nummi.
Juomakierrosten lisäksi museossa on mahdollista osallistua cocktailkouluun, jossa opetellaan tekemään klassikkodrinkkejä baariammattilaisten johdolla.