Teollisuusliitto järjestää poliittisen lakon työttömyysturvan aktiivimallia vastaan. Eduskunta hyväksyi lain aktiivimallista joulukuussa.
Teollisuusliiton mukaan lakon tarkoituksena on puolustaa työttömiä.
Lakko alkaa perjantaina 2. helmikuuta kello 6 ja päättyy 3. helmikuuta kello 6. Lakko koskee kaikkia perjantain puolella alkavia työvuoroja. Sen piirissä eivät ole työvuorot, jotka alkavat lauantaina 3.2. kello 00.00 jälkeen.
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto (AKT) järjestää lakon samaan aikaan. Myös Rakennusliitto järjestää lakon samana päivänä.
Teollisuusliitto ilmaisee haluavansa herättää lakolla maan hallituksen kuulemaan ja ottamaan tosissaan työttömien kohtaamat ongelmat, joita sanktioihin ja niillä uhkailemiseen perustuva linja liiton mukaan syventää.
– Negatiivisen leimaamisen ja byrokraattisen kontrolloinnin sijaan työttömät ansaitsevat luottamuksen elämässään eteenpäin pyrkivinä ihmisinä. He tarvitsevat tukea, kannustusta, opastusta, koulutusta ja ennen muuta työpaikkoja, joihin työllistyä, Teollisuusliiton kannanotossa todetaan.
Lakkopäivänä mielenosoitukseen
Teollisuusliiton mielestä hallituksen toimenpiteet rikkovat kilpailukykysopimusta, jonka Teollisuusliitto muiden ammattiliittojen tavoin hyväksyi aikanaan siksi, että työttömyysturvaan ei tehtäisi enää uusia leikkauksia, eikä työntekijöiden asemaan ja oikeuksiin puututtaisi.
– Hallitus on pettänyt lupauksensa, eikä sitä voida hyväksyä, liitto toteaa.
Teollisuusliitto osallistuu yhdessä muiden SAK:laisten ammattiliittojen kanssa Helsingin Senaatintorilla järjestettävään 2. helmikuuta Ääni työttömälle -mielenilmaukseen.
Mielenilmauksella vaaditaan, että hallitus peruu vuoden alussa voimaan tulleen aktiivimallin.