Myrsky riehui pohjoismaissa – jopa 150 000 jäi ilman sähköä

Norjaa, Ruotsia ja Suomea koetellut myrsky on tehnyt tuhojaan, kertoo Yle.

Pohjoismaiden yli riehunut Hilde/Eino -myrsky on jättänyt muiden tuhojen lisäksi kymmeniä tuhansia kansalaisia sähköttä joka maassa.

Norjassa pahimmillaan jopa 30000 jäi sähköttä. Hilden tuulet puhalsivat Norjan rannikolla nopeimmillaan 49 metriä sekunnissa. Sähköyhtiöt olivat myrskyn edessä voimattomia.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Ruotsiin edennyt myrsky katkoi sähköt myös ainakin 33000 ruotsalaiselta kotitaloudelta.

Suomeen varhain aamulla saapunut Eino-myrsky on edennyt rannikolta sisämaahan saakka. Myrskyn jäljiltä sähköttä oli Fortumin, Elenian ja Savon voiman verkoissa yhdeksältä aamulla 85 000 asiakasta.

Sähkökatkosten lisäksi tuuli on aiheuttanut muitakin taloudellisia vahinkoja. Henkilövahingoilta on tiettävästi kuitenkin vältytty. Myrskyn ennustetaan jatkuvan vielä useita tunteja.

Mainos