Kenian turvallisuusjoukot ovat ottaneet hallintaansa nairobilaisen Westgaten ostoskeskuksen, jota Al-Shabaab-järjestö piti hallussaan. Kenian sisäministeriön mukaan on ”epätodennäköistä”, että panttivankeja olisi enää rakennuksen sisällä.
Ainakin 62 ihmistä kuoli ja 170 loukkaantui välikohtauksessa. On mahdollista, että uhrien lukumäärä kasvaa. Kenian Punaisen ristin mukaan 63 ihmistä on kateissa.
Kenian viranomaisten mukaan kolme kaappaajaa on saanut surmansa turvallisuusjoukkojen iskussa. Yksi heistä on mahdollisesti valkoihoinen nainen.
– Terroristit saattavat pakoilla liikkeissä, mutta kaikki kerrokset ovat hallinnassamme. Pakomahdollisuutta ei ole, sanoo Kenian sisäministeri Joseph Ole Lenku BBC:n mukaan.
Hänen mukaansa kaappaajien joukossa on kaksi tai kolme yhdysvaltalaista sekä yksi britti.
Kuolonuhrien joukossa on ainakin 18 ei-kenialaista, kuusi britannialaista sekä ihmisiä Ranskasta, Kanadasta, Hollannista, Perusta, Intiasta, Ghanasta, Etelä-Afrikasta ja Kiinasta.
Somalian islamistinen Al-Shabaab-järjestö vaatii Kenian hallitusta vetämään joukkonsa pois Somalian alueelta.
Poliisi epäilee, että iskun takana on brittiläisnainen Samantha Lewthwaite. Hänen epäillään kuolleen ostoskeskuksessa.
”Valkoinen leski” Lewthwaiten aviomies Jermaine Lindsay oli yksi Lontoon pommi-iskun tekijöistä. Vuoden 2005 iskussa kuoli 52 ihmistä, itsemurhapommittaja Lindsay heidän joukossaan.
Lewthwaite muutti lastensa kanssa Keniaan 2007, katkaisi suhteensa perheeseensä ja liittyi terroristiryhmään, kertoo Daily Mail.