Keniassa nairobilaisen ostoskeskuksen terrori-iskussa on kuollut 67 ihmistä. Heistä kuusi kuului Kenian turvallisuusjoukkoihin, kertoi maan presidentti Uhuru Kenyatta televisiopuheessaan.
Heidän lisäkseen kuoli viisi terroristia. 11 iskusta epäiltyä on vangittu.
Uhreja uskotaan löytyvän lisää, kun Westgate-ostoskeskusta raivataan. Tulitaistelun aikana rakennuksesta romahti kolme kerrosta.
Paikallislehtien mukaan rakennuksesta vietiin pois kymmeniä ruumiita tiistai-iltana, kertoo BBC.
Kenyatta sanoo, että terroristien kansalaisuutta ei voida vielä vahvistaa.
– Tiedusteluraportit ovat kertoneet, että brittiläinen nainen ja kaksi tai kolme yhdysvaltalaista olisivat olleet mukana iskussa. Emme voi vielä vahvistaa tietoa. Rikostutkijat selvittävät parhaillaan terroristien kansalaisuuksia.
Tekijäksi ilmoittautunut islamistijärjestö al-Shabaab kiisti Twitterissä, että tekijöiden joukossa olisi naisia. Järjestön mukaan tekijät ovat ”täysin sitoutuneita nuoria miehiä, ja me emme laita siskojamme tekemään tällaisia sotilasoperaatioita”.
Kenyatta sanoo, että tekijät on ”häpäisty ja lyöty”. Elossa olevat viedään oikeuteen.
– Nämä pelkurit kohtaavat oikeuden, samoin heidän kumppaninsa ja tukijansa, missä ikinä he ovatkaan, Kenyatta toteaa.